tiistai 31. heinäkuuta 2012

herkkupihviä ja britaa

HUHHUH millä ilolla mun ruumis täyttyy! kuulin että musta tulee ens vuonna TÄTI, mun rakas sisko saa vauvan, SEKÄ kuulin että yks mun parhaista kavereista on kihlautunut mun serkun kanssa ja musta tulee KAASO ens kesänä! voi tätä elämää! nyt rauhoitun.

viime viikon vietin lapissa, sallassa, enkä pakkailuiltani ja reissultani ehtinyt päivittämään mun ruokalistaa. nyt oon kuitenkin takasin kotona ja oon ehtiny jo syödä monesti!
lapissa tuli kalasteltua, pidettyä oikee kilpailu äidin, isin ja poikakaverin kanssa. mä jäin kyllä hännille mun neljällä kalalla kun muut sai kahdeksan kalaa (tasapeliä siis). eipä se haittaa, kun nappasin ekana iltana isoimman taimenen! (30cm, ei sieltä lapin joista paljon isompia saakkaan :) ) jos tuli päivällä iso saalis niin isi laittoi kalat savustuslaatikkoon ja syötiin savustettua taimenta ja harjusta. nam, mitä makuja.

tänään kävin poimimassa mustikoita ja vadelmia äitin ja isin kanssa. jäin jopa kiinni vadelmapuskaan kun se oli niin tiheä ja korkeat puskat hui. mutta väsäsin niistä, ja tämän kesän mansikoista (tosin jo pakastimessa olleet) brita-tortun ihan mun ystävää varten jota en ollut hetkeen nähnyt. meillä oli mukava saunailta tänään. britan ohjeen nykäisin Leivotaan-lehden heinäkuun numerosta, jätin tosin pähkinärouheen/mantelilastut pois ja vaihdoin mansikanmakuisen tomusokerin normaaliin. en vaan pidä mistään mansikka flavoured stuffista kun ne on niin ällöjä. mansikka tosin on ihan taivaallinen juttu, menee mehuna ja hillona mutta jäätelöt ja tomusokerit hyyi. vaniljarahkan ostin valion (?) purkissa jossa oli sitten vaan 200g mutta se kyllä riitti ihan hyvin.

kuningatar-brita

pohja
125g voita
1dl ruokokidesokeria (normaali sokeri käy myös)
1tl vaniljasokeria
2 munankeltuaista (säästä valkuaiset marenkia varten)
1dl maitoa
1dl vehnäjauhoja
1/2dl perunajauhoja
2tl leivinjauhetta

päälle
2 munanvalkuaista
1,5dl tomusokeria

täyte
200g vaniljarahkaa
150-200g tuoreita tai pakastemarjoja (punnitseeko joku oikeesti näitä? ite heitin vaan fiiliksen mukaan)
1tl vaniljasokeria
2dl vispikermaa

1. Vaahdota rasva ja sokeriT kuohkeaksi. Erottele valkuaiset keltuaisista (jännitin tätä jo kun heräsin aamulla mutta se olikin helppoa!) Lisää vaahtoon keltuaiset vatkaten sekä keskenään sekoitetut kuivat aineet ja maito vuorotellen.
2. Levitä taikina ohueksi levyksi öljytylle leivinpaperille uuninpellille. Taikinamäärä tuntuu vähältä mutta se on riittävä!
3. Vatkaa valkuaiset kovaksi vaahdoksi ja lisää tomusokeri vähitellen ja koko ajan vatkaten.
4. Levitä marenkiseos pohjan päälle ilmavaksi.
5. Paista pohjaa 175 asteessa n. 20min uunin toiseksi alimmalla ritilätasolla, kunnes marenki on kauniin värinen. Anna jäähtyä ja tee sillä välin täyte.
6. Vatkaa kerma vaahdoksi, sekoita joukkoon rahka ja marjat. Mausta sokerilla ja vaniljasokerilla.
7. Leikkaa pohja kahteen tai neljään osaan ja täytä kerma-rahkaseoksella. Nosta levyt päällekäin ja siivilöi pinnalle tomusokeria.

luulin aluks että ois vaikeampikin ohje, muttei tehdessä sitten ollutkaan!


bongasin halpoja (ja hyviä!) pihvejä (rainbow grillipihvit 4,95€/2kpl) kaupasta, joista sitten syntyi lounas uusien perunoiden kanssa. pihvin päälle äiti halusi sipulirenkaita ja minä maustevoita. salaatti tosin jäi vähän köyhäksi.. mutta antaahan kirsikkatomaatit ainakin väriä!
pihvit vaan yksinkertaisesti paistettiin sipulirenkaiden kanssa ja perunat keitettiin. maailman helpointa ruokaa kunhan ei polta pohjaan piffejä!




 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti