tiistai 26. kesäkuuta 2012

helppo marjapiirakka

jeejee oon ihan häätunnelmissa vieläkin. olin juhannuksena jyväskylässä suomalais-saksalaisissa juhannushäissä jotka oli maailman täydellisimmät! ruoka ja bändi ja tunnelma ja leikit ja puheet ja seremonia aah. hääpari toivoi häälahjaksi LAUTAPELEJÄ ja ne tanssi häävalssina tämän:
http://www.youtube.com/watch?v=LT3AHCxyz0Q 
tosiaan alle kaksikymppisiä molemmat joten oli tosi nuorekkaat ja reteet häät! voi tätä rakkauden määrää.

häitä edeltävänä päivänä olin tosiaan luvannut poikaystävälle että leivon sille mustikkapiirakan, mutta kun kello löi yksitoista illalla niin ajattelin siirtää jutun huomiseen. aamulla pyöräytin piirakan joka valmistuikin sopivasti aamupalapöytään, ja ehti kulua puoli tuntia niin piirakka oli jo syöty. meitä olikin kyllä kuusi syöjää. ja piirakan nopean katoamisen vuoksi en ehtinyt ottaa siitä kuvaa mutta eipä se nyt kummoisen näköinen olekkaan!

kyseinen piirakka on mun lapsuuden suosikki, se on niin helppo että tehtiin sitä aina ala-asteikäisiänä kaverin kanssa. taikina on huippuhyvää vaikka onkin tosi yksinkertainen!
tätähän voi soveltaa omena- tai raparperi- tai miksi vain piirakaksi haluaa.

mustikkapiirakka

3dl vehnäjauhoja
1,5dl sokeria
1tl ruokasoodaa
1tl vaniljasokeria
1,5dl piimää tai maustamatonta jogurttia
80g voisulaa

Sekoita kuivat aineet keskenään, lisää piimä/jogurtti ja voisula.
Ripottele päälle marjoja. Paista uunin keskitasolla 200 asteessa n. 20min kunnes piirakan pinta ruskistuu (on vissiin oikea termi).

maailman helpoin juttu!
tähänhän voi vielä lisätä päällisen johon tulee 2dl kermaviiliä, vaniljasokeria ja yksi kananmuna mutta piirakka maistuu tuoreena esim jäätelön tai kermavaahdon kanssa ihan hirrrmu hyvältä.

mentiin anoppi- ja kälykokelaan kanssa pahimpaan ruuhka-aikaan prismaan ja anoppikokelas innostui hemmottelemaan mua ja osti mulle hajuveden ja juhannuslukemiseksi Leivotaan-lehden. siitä mitä luultavimmin ilmestyy joku ohje tännekkin. 
PS! mun unkarilainen ystävä saapuu suomeen lauantaina ja ollaan meillä kotona viikko kahdestaan, joten saatetaan tehdä vaikka mitä unkarilaisia herkkuja! aaah, lángos <3


                                                                     kutsukortti

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti